søndag 28. februar 2016

Typografi og linotrykk - Elise S


Moodboard

Oppgaven vi fikk gikk ut på å designe vår egen forbokstav på en kreativ måte. Bokstaven skulle skjæres ut i lino, og deretter trykkes på rispapir.



Jeg startet oppgaven med å finne ut hva linotrykk var, og hvordan trykketeknikken utførtes. Deretter fant jeg inspirasjonsbilder av utførte linotrykk og typografier på Internett. Alle inspirasjonsbildene mine satt jeg sammen til et moodboard.

De utførte linotrykkene, også de mørkeste bildene har jeg valgt å plassere nederst i moodboardet.







Tegning til venstre, og ferdig utskjært linoplate til høyre

Planlegging av bokstaven min tok tid. Jeg startet med å lage flere små skisser, og jobbet deretter med tre forskjellige før jeg bestemte meg for den jeg ville jobbe med. I denne oppgaven ønsket jeg å utfordre meg selv, ved å lage et avansert og kreativt mønster til bokstaven min. Etter jeg var ferdig med tegne bokstaven min, skannet jeg den inn på datamaskinen. På datamaskinen speilvendte og forminsket jeg tegningen min til A6. På bildet til venstre er tegningen i opprinnelig størrelse.





Så startet jeg med å tegne bokstaven min over på en linoplate med hjelp av fargepapir. Deretter begynte jeg å skjære ut mønsteret i platen. Jeg brukte for det meste et flatt skjæreredskap. Jeg har aldri skjært i lino før, så linoplaten var en utfordring å håndtere. Men jeg fant teknikken raskt, og jobbet effektivt med å bli ferdig i tide. Bokstaven min hadde veldig mange små detaljer, og noen endret jeg på underveis. Grunnen var fordi jeg ikke hadde et mindre skjæreredskap, og fargen fra fargepapiret var gått bort.


Etter jeg var ferdig å skjære ut var jeg klar for å trykke bokstaven min på papir. Prosessen startet med å påføre trykksverte på en glattplate og spre det utover med en rulle. Så tok vi rullen og rullet et jevt lag med trykksverte over linoplaten. Jeg startet med rispapir, det la jeg så forsiktig og nøyaktiv som mulig over linoplaten. For å trykke sverten på rispapiret brukte jeg en skje i sirkulære bevegelser over hele platen. Jeg rakk å lage fem forskjellige trykk, tre i rispapir og to i fargepapir. Med de tre i rispapir ble det første det beste, fordi noen av de små detaljene hadde fått trykksverte på seg, så jeg bestemte meg for å vaske linoplaten. Deretter lagde jeg to trykk til fargepapir, hvor det første trykket også ble best her. 

Linotrykk på rispapir til venstre, og linotrykk på fargepapir til høyre 

Jeg var veldig redd for at mange av detaljene mine ikke skulle vises, men det gjorde dem. Til slutt ble jeg veldig fornøyd med resultatet. Skulle ønsket jeg fikk mer tid til å prøve trykket på flere farger, og kanskje med annen farge på trykksverten. Jeg likte at oppgaven utfordret meg og at jeg lærte en ny trykkmåte. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar