tirsdag 1. mars 2016

Typografi og linotrykk - Heidi

Oppgaven var å designe forbokstaven i fornavnet ditt på en kreativ måte, og etterpå skjæres ut i lino og trykt på rispapir. Det første vi skulle gjøre var å se på linotrykk på nett for å hente inspirasjon, dette gjorde vi også med typografi. Vi lagde et moodboard av motiv som inspirerte før vi startet å skisse vårt eget trykk.

Når moodboardet var ferdig lagde 3 skisser med ideer om hvordan vi ville designe forbokstaven. Jeg brukte photoshop til å lage mine skisser. Skissen jeg likte best valgte jeg faktisk bort fordi jeg hadde en uke mindre på prosjektet en de andre siden jeg skulle på klassetur med engelskklassen. Bilde jeg orginalt ønsket å lage er bildet nede til venstre, men jeg bestemte meg for å lage bilde til høyre siden det var et renere og enklere design. Dermed lettere å lage på tiden jeg hadde.




Etter jeg hadde valgt motiv snudde jeg det speilvendt, og skrev det ut i riktig format. Ved hjelp av rødt karbonpapir førte jeg motivet over på en linoplate jeg hadde skjert til. Deretter skjerte jeg ut det som skulle være hvitt. Jeg brukte en tynn skalpell for å få til de tynne linjene.
Da jeg skulle trykke rullet jeg svart sverte på en glassplate for å jevne den ut, for å så ha over linoplaten. Deretter la jeg rispapir over, og trykte det mot linoplaten med en skje i en sirkel bevegelse. Jeg trykte flere ganger for det tok litt til før jeg følte at jeg mestret teknikken.


















Jeg trykte på rispapir og vanlig ark. Det var vanskeligere på ark en på rispapir fordi arket var mye tykkere så det var vanskelig å se hvor mye sverte jeg hadde på trykket. Til slutt trykte jeg på et gult papir som jeg synes ble veldig stilig. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Jeg synes trykket ble stilig og elegant. Hunden i trykket er en greyhound, jeg valgte denne rasen fordi den er elegant, og har lange ben og hale til å forme bokstaven H på en grasiøs måte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar