tirsdag 6. mai 2014

Leopard - Dyptrykk - Embla







Første tegning - frihånd




tegnet over  på nytt, og tegnet med blåpapir på plate



risset inn tegningen på platen














prøvetrykk 1
prøvetrykk 2
Prøvetrykk 3




underveis

laget ramme



Foreløpig


Egenvurdering:

Tittel: Leopard
Prøvetrykk:5

Fra første tegning på frihånd, syntes jeg bildet mitt utviklet seg bra. Det vil si at jeg er fornøyd med hvordan det utviklet seg fra den første tegningen jeg tegnet, til hvordan bildet faktisk ble som ferdig trykk.Først tegnet jeg en tegning på frihånd, som jeg syntes så helt grei ut, men ville forbedre litt på noen områder. Jeg tegnet så en til tegning på fri hånd, hvor jeg forbedret øynene, formen på hodet og tennene, som jeg ikke var fornøyd med på første tegning. Etter det brukte jeg blåpapir til å føre tegningen over på metallplaten, og risset den inn. Det var vanskelig og beregne hvor hardt jeg skulle risse, ettersom jeg aldri hadde gjort det før. Jeg tok så et prøvetrykk som ble veldig svakt, før jeg risset på nytt litt hardere. Jeg tok så 4 prøvetrykk til. Prøvetrykk 3 ble jeg veldig fornøyd med fargene på, og jeg syntes det var veldig klart å fint, allikevel bestemte jeg meg for å bruke prøvetrykk 5, fordi jeg endret flekkene etter prøvetrykk 3, slik at de så mer realistiske ut.
Det er bevegelse i bildet, og man ser leoparden gaper mot deg, som om den vil spise deg.
Det er også flere forskjellige valører i bildet mitt, jeg vil si det er 5 forskjellige valører, som gjør at bildet blir mer spennende. Kontrastene i bildet er mørk-lys og stor-liten. Bildet har også mye rytme, i form av at flekkene, værhårene og tennene, gjentar seg. Komposisjonen i bildet er ganske midtstilt. Siden munnen og nesen er det mørkeste området av leoparden, og har mest bevegelse, er der lagt mer mot høyre i bildet, mens resten av kroppen er i midten og til venstre av bildet. Dette syns jeg gir en fin balanse. Vi prøvde å lage flere komposisjons uttrykk,  men jeg endte opp med å legge leoparden til nesten slik den var i det originale bildet.
Teksturen i bildet vil jeg si er best i området rundt munnen og nesen, fordi det ligner mest på bildet, og har finest overflate.  















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar