Egenvurdering
Tove Haugen Urnes
Jeg valgte å gå for pattedyret gris.
I første omgang tegnet vi ulike teksturer og skisser i ulike komposisjoner. Jobbet videre med den komposisjonen vi ønsket å gå videre med, og overførte bildet til tegning på et nytt ark, ved hjelp av lysbord. Jeg valgte å forenkle tegningen for at den skulle bli mer rolig, og ikke så rotete, men bestemte meg for å beholde det meste av lys og skygge.
Etter å ha tegnet ferdig skissen, overførte jeg tegningen på en metallplate ved hjelp av blåpapir, og brukte skraperen til å risse inn form og tekstur i platen. Motivet har utviklet seg veldig, og man kan se stor forskjell på tegning og trykk. Trykket har fått frem mer tekstur og skygge enn hva tegningen har klart å fått frem, og siden vi risser inn istedenfor å bruke blyant, blir linjene mye tynnere på trykket.
Komposisjonen er midtstilt og bildet har et totalutsnitt, som vil si at man får nesten hele grisen med. Man kommer også veldig nært på grisen, dette skaper lite rom rundt den. Det er også balanse i bildet, siden tyngden er lik på begge sider, og bildet skaper en følelse av at grisen har landet.
Det er mange ulike valører i trykket, og i det aller mørkeste blir valøren nesten helt svart, noe som skaper en lys/mørk kontrast. Til tross for de ulike valørene skaper trykket en rolig og harmonisk stemning, siden bakgrunnen og selve grisen er ganske lys, det er bare de dypeste skyggene som blir mørke.
Linjene på trykket skaper bevegelse, og grisen består mest av organiske linjer. De linjene som holder til i bakgrunnen skal forestille gress, og er oppbygd av kvasse og harde linjer.
Teksturen på grisen består av pels og glatte linjer.
Prosess
Ulike teksturer og skisser i ulike komposisjoner.
Fra bilde til tegning.
Risset inn grisen i en metallplate.
Ferdig Trykk uten paspatur
Prøve trykk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar