torsdag 22. mai 2014

Dyptrykk, Cilie

                                      

Ulv - Dyptrykk

Jeg valgte ulv som mitt pattedyr. 
Først valgte vi oss ut et bilde av dyret vårt som vi skulle bruke til trykket. Etter at jeg hadde valgt mitt, tegnet jeg opp en skisse for hvordan jeg ville ha tegningen, men siden jeg ikke brukte lysbord ble det ikke helt likt. Jeg lagde en ny versjon av skissen og la på mer detaljer som tekstur, valører etc. Etterpå brukte jeg gulpapir under den ferdige tegningen før jeg tegnet over den med penn. Da hadde gulpapiret farget av på metallplaten som vi skulle bruke til trykket. Etter det brukte jeg ulike skraper for å risse inn ulven så likt tegningen som mulig, både med valører, tekstur mm. Da jeg var ferdig, og alt var trykket, kunne man se de fleste detaljene på ulven, bortsett fra noen valører som forsvant da platen ble pusset. Sluttresultatet så ut som en tegning, og liknet veldig mye på den ulven jeg hadde skisset opp i starten.

Komposisjon
Ulven jeg har laget er plassert i det gyldne snitt, og i et utsnitt hvor man ikke ser annet enn hele hodet, slik at fokuset kommer på ansiktet dens. Pelsdetaljene i fjeset kommer da også bedre fram. Jeg valgte bildet i stående stilling ettersom det passet best til vinkelen ulven peker i. Jeg fikk god nok plass til en måne og noen trær for å ikke gjøre resten av motivet så veldig tomt. Takket være månen og trærne, stabiliseres balansen noe, men ulven er fortsatt et større objekt, hvilket gjør den tyngre. Balansen er noe tung på venstresiden der ulven er, men for meg er det ikke såpass tungt at det blir for ubalansert.
Valører
Jeg har prøvd å få fram så mye valører som mulig, men ettersom valørene blir lysere, blir også rissingen svakere. Da ble det lettere for sværten å pusses bort fra linjene, og ikke alle valørene kommer fram slik som ønsket. Jeg personlig synes allikevel at de viktige valørene har kommet fram, som for eksempel skyggen i øret, eller øret bak. Valørene i munnen, halspelsen, og nesen er også tydelige. Jeg har også brukt valører i månen for å gi den en mer tredimensjonal effekt. Trærne er i en full, mørk valør, og dette gjør dem mer tydelige, i tillegg til å få fram en følelse av mørke eller natt
Tekstur
Ettersom mitt valgte dyr har mye pels, har jeg fokusert mest på pelsteksturer. Jeg har laget mange pelslinjer i dyret, samt at jeg, framfor å tegne en sammenhengende strek som omrisset til ulven, har laget flere korte linjer for å lage omrisset, hvilket gjør ulven mer fluffy, og pelsen mer realistisk. Jeg har også brukt noe skyggeteksturer, altså svakte teksturer som kan minne mer om skygger enn linjer. Disse er blandt annet brukt rundt neseskaftet og haken til ulven.

Kontraster
I trykket har jeg ikke fokusert så mye på kontraster, men jeg har, som sagt tidligere, gjort trærne mørkere med vilje for at de skal komme mer fram i bakgrunnen. Dette gjorde jeg for å få den tenkte skogen i bakgrunnen til å være mørk som på natten. En annen kontrast som har kommet mer fram etter det siste trykket, er kontrasten på bakgrunnen (Som jeg pusset mye) versus ulven og månen (Som jeg ungikk å pusse for mye på for å gjøre overflatene mørkere, og kanskje lettere for å få fram valører). På grunn av denne kontrasten kommer månen og ulven mer fram fra bakgrunnen, enn om de hadde vært i samme tone.
Rytme
Jeg har ikke mye rytme i bildet, foruten de to trærne, samt skraveringen i pelsen på ulven. 

 Bevegelse
 Ulven ser ut til å ule, altså at den gjør noe, men bildet i seg selv er rolig og stille. Det fulle uttrykket er rolig.

Linje
Linjene på ulven, som nevnt tidligere, er ikke en sammenhengende linje, men masse streker som gir ulven en mer realistisk pels. Linjene på månen er mer rette og rene slik at månen ikke ser pelsete ut, men "glatt". Trærne er kun dannet av kvotete streker, som gir grantrærne et mer naturlige, rotete utseende.
Min personlige vurdering av dette bildet er at de svakeste valørene kunne kommet mer fram, samt at noen skygger kunne vært litt sterkere. Jeg kunne også ha laget litt mer i motivet for å ikke gjøre det så tomt, kanskje for eksempel mer skog rundt ulven. Alt i alt er jeg ganske fornøyd med trykket.


 Bildet, samt raske komposisjons-skisser

Raske teksturer

Platen og rissingen


Første prøvetrykk med måne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar