mandag 12. mai 2014

Dyptrykk - Giraff - Marina


I denne oppgaven skulle vi velge vårt indre dyr. Her er dyret jeg valgte:



Det første vi skulle gjøre var å tegne forskjellige teksturer.

 Deretter, sette giraffen i forskjellige komposisjoner.

Ved hjelp av lysbord, tegnet jeg giraffen på nytt.
Etter vi ble fornøyd og hadde tegnet inn teksturene, skulle vi overføre tegningen på en metallplate, ved hjelp av blåpapir. Det eneste jeg endret på var å legge på et ekstra øre, fordi på det orginale bilde er det "kuttet" av.

Det var en utfordring å skulle risse inn teksturene på metallplaten, for å få det så likt tegningen som mulig. Etter det første prøvetrykket hadde jeg risset for svakt, så giraffen vistes nesten ikke. Da måtte jeg prøve igjen og risse litt hardere.

Etter jeg hadde fått et klarere bilde måtte jeg begynne å tenke på hvordan jeg skulle få et renere bilde, men samtidig beholde det svarte i konturene og teksturene. Jeg hadde også noen uønskede linjer som gjentok seg over giraffen på noen av de siste prøvetrykkene:
Men ved hjelp av papir, telefonkatalog og håndflaten klarte jeg til slutt å få bort linjene som var i veien. Det jeg lærte var at man måtte gnu veldig mye med papir for å få bort sverten. Her er resultatet:
Komposisjon:
Utsnittet er et halvnært utsnitt, hodet og litt av halsen er med. Giraffen er ikke helt midtstilt, men er like tung på begge sidene, så det er balansert. Blikkfanget er øyet som ligger i det gyldne snitt. Blikket går også på de mørkeste stedene. Hodeformen på giraffen gir en trekantkomposisjon som skaper spenning fordi hodet ikke er stødig. Bildet har en svart/hvit komposisjon og noe skygge, som gjør giraffen mer levende.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar