tirsdag 29. april 2014

Dyptrykk, panda - nora

Dette er min skisseprosess der jeg har jobbet med tekstur, valører og komposisjon 



Her har jeg tegnet ferdig pandaen, tegnet over og risset den inn på sinkplaten.

Prøvetrykk nr. 1. Nå skal jeg jobbe med et nytt trykk, hvor jeg skal endre på skjevheten, få mer "pels" og valører.

Her har jeg risset inn pandaen på nytt, og fikset det jeg ville endre på. Her er mitt første trykk på plate nummer 2.

Egenvurdering:


(Mitt ferdige trykk 4/4)
Prosess
Vi begynte med å velge et pattedyr vi ville jobbe videre med og jeg valgte en panda. Deretter jobbet jeg med forskjellige teksturer dyret har i ansiktet. Her øvde jeg meg på valørene, ulike lengder og retninger den har i pelsen. Etter dette valgte jeg hvilken komposisjon jeg ønsket på bildet. Da jeg hadde bestemt meg tegnet jeg, og forenklet pandaen over på et annet ark slik jeg så for meg at jeg ville ha det på dyptrykket mitt. Da jeg ble fornøyd brukte jeg blåpapir og tegnet pandaen over på sinkplaten og begynte å risse. Vi hadde en "prøverunde" hvor vi testet hvordan prosessen fungerte.

Da jeg skulle begynne å risse det ferdige dyptrykket endret jeg hodefasongen slik at den ikke ble så skjev, og prøvde å få fram valørene i pelsen bedre. Forskjellen på dyptrykket mitt og bildet jeg valgte er at den er veldig forenklet. Pandaen ser ikke så realistisk ut, og for å få forskjellige valører i ansiktet har den ikke pels over alt.

Ferdig bilde
Bildet er midstilt og symetrisk, fordi det er nokså likt på begge siden av midtaksen. Ansiktet er organisk og danner en oval komposisjon men også en opp ned trekantkomposisjon i mellom ørene og helt nederst på haka. Dette skaper et spennende, og litt urolig uttrykk fordi det føles ut som at hodet ikke er stødig. Det er en stor lys/mørk kontrast fra nesten helt hvitt til svart noe som skaper form på pandaen. Valørene i pelsen kunne riktignok vært enda mer variert og bedre med for eksempel flere mellomvalører. Vi finner også rytme i fargene, blandt annet på de helt mørke ørene, øyene, nesen og leppa. Linjene i bildet er sterke, dette gjør at det ser ut som pels. Disse linjene er svak noen steder for å skape variasjon i teksturen. Det er lite bevegelse i bildet, men pelsen har ulike retninger og danner derfor bevegelse. Jeg valgte å ha et nærutsnitt for å få mest mulig fokus på pandaen, men kunne med fordel hatt noe i bakgrunnen for at det ikke skulle sveve så mye.

1 kommentar:

  1. Flott, akkurat slik jeg mener man skal legge ut sin skisseprosess. Bra! Hilsen Marte

    SvarSlett