torsdag 25. februar 2016

Typografi og linotrykk - Marita T

Moodboard
I denne oppgaven skulle vi designe vår egen forbokstav, med utgangspunkt i typografi. Senere skulle vi skjære ut motivet på en linoplate og føre over trykket på rispapir og fargepapir.

Først og fremst måtte vi finne materiale som skulle inspirere oss. Der var et hav av inspirasjon, så første utfordring var å plukke ut materiale som jeg selv ønsket å få frem i mitt trykk. Deretter skulle dette settes sammen til et moodboard, der jeg ønsket en feminin look. Neste steg var å finne ut hvordan jeg ønsket at selve bokstaven og trykket skulle se ut. Jeg tegnet fire skisser og valgte ut den jeg ble mest fornøyd med.

Linoplaten under prosessen.
Når dette var gjort skulle vi tegne skissen over på linoplaten ved hjelp av fargepapir. Jeg brukte en blyant for å gå over strekene i etterkant for å være sikker på hvor og hva som skulle skjæres ut. Deretter skulle motivet skjæres ut, dette var den delen av prosessen som tok lengst tid. Det var mye detaljer, men en spennende prosess hvor man kunne se motivet komme mer og mer frem.

Etter utskjæringsprosessen var det tid for trykk. Svart farge ble rullet på en glassplate og videre over på linoplaten. Deretter trykket jeg først på rispapir ved hjelp av ei spiseskje. Det første trykket ble ganske grisete fordi jeg tok for mye farge og jeg valgte derfor å vaske platen for så å trykke på nytt. Denne gangen tok jeg mindre farge og var mer forsiktig med skjeen når selve trykket skulle påføres. Etter jeg hadde trykt motivet på rispapir skulle det trykkes på fargepapir, og jeg valgte lyseblått. Fargetrykket ble jeg fornøyd med etter første trykk og valgte derfor å beholde det.


Trykk på rispapir.
Trykk på fargepapir.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar