mandag 19. oktober 2015

Papptrykk selvportrett - Maria Enoksen

 Vi fikk i oppgave å lage et papptrykk av et selvportrett inspirert av den norske fotografen Morten Krogvold. Krogvold er kjent for å få fram følelser i portrette sine, samt å ha store kontraster mellom lys og skygge. 

Jeg tok bilder ute i solen sammen med Heidi. Innstillingene jeg brukte var ISO: 100, lukkertid: 1/800 sek og blender 4,5. Vi tok mange bilder, og jeg endte opp med nettopp dette fordi jeg likte hvordan lyset traff ansiktet. Etter å ha valgt bilde lastet jeg det opp i Photoshop. Der redigerte jeg blidet svart/hvitt, for så å øke kontrastene. Ved å gjøre dette ble det lettere å se hva som skulle skjæres ut senere, siden det ble større kontraster mellom det mørke og det lyse. Til slutt gjorde jeg bildet speilvendt før jeg skrev det ut i A3 format.

Da blidet var skrevet ut fikk jeg en papplate som jeg skulle overføre bildet til. Jeg tapet blåpapir på papplaten, og så tapet jeg fast bildet oppå der igjen. Så tegnet jeg over bildet slik at det festet seg i papplaten. Etter dette skjærte jeg ut alt
som skulle være svart fra papplaten. Det var utfordrende siden små detaljer kan være vanskelig å skjære ut, men det gikk fint. Da jeg var ferdig med å skjære ut smurte jeg trykksverte på platen. Så skrapet jeg vekk overflødig trykksverte, for jeg la platen over et hvitt A4 ark og kjørte det gjennom grafikkpressen. Jeg ble fornøyd med det første trykket og trengte derfor ikke trykke flere ganger.

Til slutt lagde jeg passepartout som jeg tapet tundt bildet som en ramme. Jeg lot det være 1 cm hvitt under bildet hvor jeg signerte det: "ET 1/1 papp selvportrett Maria Enoksen 13.10.15"

Jeg synes dette har vært en veldig spennende oppgave. Jeg lærte mye. Alt fra kamerainnstillinger til hvordan man bruker en grafikkpresse. Jeg har fått utfordret meg selv ved å prøve noe helt nytt, og ble veldig fornøyd med resultatet.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar