torsdag 7. mai 2015

Dyptrykk, koldnål

I denne oppgaven hadde vi dyptrykk. Vi skulle bruke koldnål(skjærenål/kraftig stålnål) til å gravere tegninger ned i en plate. Oppgaven gikk ut på å lage et dyptrykk hvor det skulle være afrikanske dyr i kombinasjon med andre elementer/former/flater/tekst. Det første jeg gjorde var en research på afrikanske dyr, og hvilke jeg syntes kunne passe til en slik oppgave. Samtidig som jeg lette etter dyr begynte en idemyldring. Jeg endte opp med en gepard, mest fordi det er utrolig fasinerende dyr. Min idè gikk ut på å ta det vanlige gepardmønsteret, som er flekkete rundiger, og endre det til firkanter og bokser. Jeg jobbet med skissen i Ilustrator og formet boksene der. En annen tanke bak trykket var at boksene skulle skape en viss 3D effekt, dybde, i bildet. Samtidig skulle det se ut som boksene falt ut av trykket. 

Videre fikk vi tildelt en sinkplate som vi først måtte file ned kantene på for å få fine kanter på trykket. Etter det var gjort kunne vi overføre skissene våre til sinkplaten med blåpapir, og så begynne å tegne, skravere eller skrape i trykkplaten med koldnål. Koldnålen har den funksjonen at den pløyer opp platen og etterlater seg et et grunt spor med litt røffe, raggete kanter på sidene. I forstørrelse ser det ut som en plogfure. På hver side av fordypningen blir det en kant. Dette er noe av det som gjør koldnål-teknikken så spesiell. Etter første time med arbeid, forsvant min sinkplate, noe som forsinket prosessen min betraktelig. Jeg var heldig og fikk tildelt ny sinkplate og startet på nytt. I prosessen brukte jeg forskjellige teknikker som jeg tidligere hadde testet på baksiden av min sinkplate. Jeg brukte skravering på bakgrunnen, tegnet hardt på alle linjene i trykket, jeg testet også sandpapir på bakgrunnen. Etter timer med arbeid, kunne jeg trykke mitt første trykk. Jeg så forbedringspotensiale og måtte bearbeide min sinkplate. Bearbeidingen gikk for det meste i å skape enda mer dype skraveringer, og linjer. Hver gang bearbeidingen tok slutt var det klart til nytt trykk. Slik trykket vi: Først smurte vi tynt med sverte(i en eller flere farger) over hele sinkplaten. Videre brukte vi sirkelbevegelser med nylonsstrømpebukse, på platen, slik at sverten skulle komme godt ned i sprekkene. Så måtte vi bruke avispapiret for å tørke av overflødig sverte, som ikke var i sprekkene. Det var viktig at avispapiret var brettet fint, og ikke knurvet. Det var viktig at papiret vi trykket på var litt fuktig da vi sendte det igjennom grafikkpressen, dette for å få et fint trykk. En ting jeg var kjempe spent på var resultatet av trykkingen. Jeg hadde sett bilder på nettet av skikkelige detaljerte koldnålstrykk og lurte selvfølgelig på om jeg kom til å klare å få like mye detaljer. En ting som var vanskelig i trykkeprosessen var og vite om man hadde skravert stort nokk skille i boksene slik at det ble 3D, men jeg følte jeg fikk det godt fram i de valgte trykkene. Det jeg føler jeg kunne gjort bedre er muligens noe av skraveringen som ble skjev og stygg, og i tillegg ville jeg eksperimentert mer med farger om jeg hadde hatt tid. Samtidig ser jeg at eksperimentet med å ha elementer innenfor boksene, skapte mer uro enn harmoni. Her er mine to valgte trykk:



Her er mine andre trykk, til høyre mitt første trykk:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar