tirsdag 11. november 2014



Denne oppgaven bestod av foto-manipulering, hvor vi skulle legge til flere bilder på en gang og skape et helhetlig bilde til slutt som skulle være inspirert av Jens Edgar Haugen. Noen av særpregene i bildene hans er hvordan han utnytter flere objekter til å skape et kunstnerisk bildet, og den originale kontrasten han får fram.

I mitt tilfelle valgte jeg temaet "Dukkehus", fordi jeg ønsket å vise hvor viktig det er å ta vare på barndommen, utnytte den fullt ut og la unge få bruke fantasien sin og ikke vokse opp for fort. Bildet består for det meste av dukker og kosedyr som jeg har forstørret. I tillegg satte jeg inn et bilde av meg selv for å uttrykke at jeg på en måte har satt meg inn i en fantasiverden og er en del av lekene. Tekannen prøvde jeg å lage litt gjennomsiktig, men samtidig lyse opp som en framstilling av hvordan barn kan ha den utroligste fantasien hvor de forestiller seg ting som lekene bruker, men som de kanskje ikke har til stede. Den anatomiske tre-modellen til venstre syntes jeg også ga et kunstnerisk preg til det hele og var også med på å understreke hvor mye mindre jeg ble i denne fantasiverdenen for å kunne måles med resten av lekene.

Selve prosessen gikk for det meste i den samme rekkefølgen. Jeg åpnet først en bakgrunn og justerte lysstyrken. Deretter åpnet jeg et bilde jeg hadde tatt av en leke og trykket på "select" og videre på "all" i photoshop. Deretter fant jeg fram boksen under "edit" og trykket på "copy" for å kopiere bildet, etterfulgt av at jeg klikket tilbake på bakgrunnen og tilbake under "edit" hvor jeg fant "paste". Dermed ble bildet satt inn og jeg kunne klippe ut det jeg ville ha med fra bildet, evt. justere på lyset, kantene og fargene for å blende bildet med bakgrunnen og hvor lyset traff på objektet.. Dette gjorde jeg med alle gjenstandene. Vinduet var i tillegg kun et enkelt vindu. Dermed måtte jeg gjenta prosessen ovenfor tre ganger for å få vinduet til å strekke seg over hele veggen.

Alle bildene var tatt av meg, bortsett fra tekannen og vinduet som jeg fant på Internett. Jeg syntes at helheten ble ganske bra. Den ble balansert, særlig når jeg hadde plassert fire gjenstander på sofaen på bakgrunnen og det at vinduene støttet denne helheten istedet for å gjøre bildet rotete. Det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes var å få en jevnere skygge på gardinene der det var mørkest, fordi det synes hvor jeg hadde vært med redskapet jeg brukte for å få fram skyggene.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar