tirsdag 7. oktober 2014

Selvportrett


I denne oppgaven skulle vi ta et selvportrett inspirert av Morten Krogvold, og deretter skjære dette fotoet ut i papp. Jeg har lite erfaring med kamera og photoshop, så dette var noe jeg måtte sette meg skikkelig inn i før jeg mestret det. Fotoet tok vi i svart-hvitt, noe som gjorde at det ble mindre redigering i photoshop senere.

Vi tok først bilder ute ved skolen, men fant fort ut at dette ble for lys bakgrunn i forhold til hva Morten Krogvold bruker i sine bilder. Han har ofte veldig mørke bakgrunner uten mye lys. Vi valgte å finne en svart bakgrunn å ta bilder foran denne. Det nærmeste vi kom var den svarte platen på fotorommet, noe som funket helt fint. Den svarte bakgrunnen gjorde det hele mye mer spennende, og det ble mer kontraster i overflatene.

Redigeringen jeg har gjort av bilder har gjort at bildet ble litt mørkere i bakgrunn enn det opprinnelig var, jeg fikk dermed mer kontraster. Jeg har i tillegg endret litt på fargenyansen slik at det ble litt varmere farge i svarttonene. Dette gjorde at bildet ikke ble så «hardt og brutalt» men mer vennlig og innbydende.

Jeg har brukt blåpapir for å overføre fotoet til pappen, og dette funket veldig fint, jeg fikk med de fleste detaljene og det var lett å forstå hva jeg skulle skjære ut og hva jeg skulle la være.

Trykket mitt er trykt to ganger, og jeg har brukt det siste. Det første trykket var det litt mye sverte på, og konturen rundt bildet var ikke helt ren. På trykk nummer to fikk jeg en ren linje rundt trykket og bakgrunnen ble litt lysere enn meg og genseren min ble. Dette gjorde at jeg skilte meg ut fra bakgrunnen og ikke bare ble borte.

For å ta genseren mørkere enn bakgrunnen har jeg brukt ulike teknikker på de forskjellige. På bakgrunnen har jeg valgt å bare rive av det øverste laget av pappen slik at det ikke ble så grovt, men grovt nok til at sverten satt seg i en viss grad. På genseren har jeg brukt en annen teknikk, her har jeg rispet vertikalt for å få overflaten til å bli hakket grovere enn bakgrunnen, dermed satt sverten seg mer i genseren min.

Hadde bakgrunnen og genseren blitt skjært ut likt hadde sverten satt seg like mye på overflatene, og det hadde blitt samme nyanse på hele trykket. Trykket hadde da blitt mindre dynamikk i, og jeg hadde blitt borte i bakgrunnen, og ansiktet mitt hadde bare «svevd» i løse lufta. Dette fikk jeg unngått ved å få en kontur rundt hele meg, og ikke bare ansiktet og håret.

Jeg har prøvd å få bevegelse i håret på trykket, slik som det er i mange av Morten Krogvold sine bilder, og som jeg hadde i mitt foto. Jeg mistet mye av håret, der det var mest bevegelse, og fikk dermed lite bevegelse i trykket.

Når jeg skulle skjære ut var det vanskelig å få frem alle detaljene som var i fotoet. Øyet mitt på venstre side ble bare en svart klump, og gjorde at jeg ikke fikk uttrykt noe fra øynene på trykket. Det er en stor kontrast fra ansikt til hals og genser, og gjør at ansiktet kommer mye mer fram enn resten av kroppen min, det der i tillegg ut til at jeg ikke har så mye hals.

Til slutt har jeg skjært ut paspatur i arkitekturpapp for å få en fin ramme rundt bildet. Rammen er fire cm.

Jeg er fornøyd med bakgrunnen min og hvordan jeg fikk skilt meg og den, slik at det ble forskjellige overflater. Jeg er også fornøyd med at jeg fikk så godt fram ansiktet mitt og jeg i en viss grad kan se sammenhengen mellom trykket og fotoet.

Hadde jeg skulle gjort dette på nytt ville jeg ha prøvd å få med så mye som mulig av detaljene og fått mer bevegelse i håret, slik at det blir litt mer spenning i det.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar